Gristungor

Igår var vi i affären och skulle handla lite god mat till ikvällen. När vi skulle välja ut köttet gick jag och strosade där längs hyllan som vanligt. Sedan fick jag syn på något som fick mitt inre att börja bubbla av välbehag och flashbacks från min barndom. Jag hoppade av glädje. På hyllan längst bort fick jag nämligen syn på REJÄLA GRISTUNGOR packade två och två, för bara 13 kr/paketet. Ni kan ju förstå hur glad jag blev.

Jag tog ett paket, och började springa mot nabil medan jag ropade "titta här, titta här". Han såg tyvärr inte alls road ut. Nästan lite svimfärdig. Nåväl jag fick i alla fall med dem hem med lite övertalning.
Sedan börjar det roliga, man kokar upp en gryta med vatten och salt, och sänker i dem där, tungorna som är lika stora som bananer. Skinnet på dem blir helt vitt och uppsvällt och smaklökarna svullnar medan den unkna inälvsdoften sprider sig i huset.
Ja det är sannerligen en upplevelse över det extra. Jag kommer ihåg när morfar alltid köpte hem gristungor som han noga skar upp i lika stora skivor. Han lade dem fint på en tallrik, vi tände lite levande ljus och åt sedan dessa på mackor med smör.

Nu ska jag gå och återuppleva det.
TJING

Kommentarer
Postat av: Jessica

ursäkta men jag kräktes lite nu...

Postat av: Arandur

Hoppas du har en fortsatt trevlig dag :)

Kolla gärna in min fotoblogg.

2009-02-02 @ 13:47:29
URL: http://arandur.blogg.se/
Postat av: Hannah

hahhahha, det va det värsta jag läst joseflin! Inte trodde jag du gillade sånt!

eeuuu, kan det verkligen va gott det, va smaka som???

2009-02-02 @ 21:33:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback